Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w piśmie z 7 lutego br. udzieliło odpowiedzi na wystąpienia Krajowej Rady Izb Rolniczych z dnia 10 stycznia br., znak: KRIR/KK/31/24, w sprawie Funduszu Ochrony Rolnictwa, następującej treści:

 Uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 10 ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (1) ze środków finansowych Funduszu przyznaje się i wypłaca rekompensatę producentowi rolnemu, który nie otrzymał zapłaty za produkty rolne zbyte podmiotowi skupującemu, który stał się niewypłacalny. Wartość produktów rolnych bez podatku od towarów i usług nabytych od producenta rolnego jest ustalana na podstawie faktur VAT i faktur VAT RR uwzględnianych w deklaracjach podatkowych. Do wniosku o rekompensatę producent rolny dołącza wykaz faktur  VAT i faktur VAT RR z wyszczególnieniem produktów rolnych, za które producent rolny nie otrzymał zapłaty za zbyte produkty rolne. Faktury VAT wystawione przez przedsiębiorcę z tytułu wykonanej usługi składowania produktów rolnych nie stanowią dowodu dokumentującego sprzedaż produktów rolnych.

Przejściowe przepisy art. 22 ust. 1 i 2 w/w ustawy stanowią, że wnioski o przyznanie rekompensaty w odniesieniu do podmiotów skupujących, które stały się niewypłacalne w okresie od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. składa się w terminie od dnia 1 sierpnia 2023 r. do dnia 31 sierpnia 2023 r. Ustawa nie przewiduje innego terminu złożenia wniosków o przyznanie rekompensaty w odniesieniu do podmiotów skupujących, które stały się niewypłacalne w 2022 r